Het Dreadvertising Manifest

Introductie

Mobiele apps - zowel informatieve apps als games - spelen een grote rol in de samenleving en verbeteren het leven van mensen op vele bijzondere manieren. Echter, "Dreadvertising" - slechte praktijken in adverteren - verpest de nuttige waarden en functies die apps te bieden hebben. Helaas richten tech-experts, media en de reclame-industrie zich vooral op privacyaspecten en zien ze de impact van dreadvertising op het niveau van gebruikerservaring niet.

Dreadvertenties in apps zijn de nieuwe "pop-up banners" van de jaren '90 en het begin van de jaren '00, toen er nog geen apps waren en alleen browsers. Deze verpestten de bruikbaarheid en gebruikerservaring van het surfen op het web. Tegenwoordig passen app-makers, ontwerpers, ontwikkelaars en uitgevers dreadvertising toe om de bruikbaarheid en gebruikerservaring opnieuw op grote schaal te vernietigen, vechtend om de aandacht en klikken van gebruikers. Daarbij worden gebruikers drones voor de advertentie-industrie en, nog belangrijker, zijn apps niet meer wat ze zouden moeten zijn.

Dreadvertising kan geweldige apps verpesten en gebruikers doen overstappen naar concurrenten.

De principes

De principes van Het Dreadvertising Manifest zouden moeten worden gebruikt om apps te creëren die geen negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring en daarbij toch toestaan ​​dat advertenties worden weergegeven zodat het mogelijk is om geld te verdienen met behulp van freemium- of advertentie-inkomstenmodellen.

Apps

1) Apps mogen op ieder moment slechts één (1) enkele advertentie weergeven.
2) Apps moeten een manier bieden voor de gebruiker om alle advertenties voor altijd te verwijderen, bijvoorbeeld door een in-app aankoop of abonnement.

Advertenties

3) Advertenties mogen niet meer dan 10% van de schermruimte gebruiken.
4) Advertenties mogen geen app-inhoud bedekken.
5) Advertenties moeten duidelijk gescheiden zijn van andere inhoud.
6) Advertenties mogen het gebruik en de "flow" van de app niet onderbreken. (Gebruik geen interstitial-advertenties.)
7) Advertenties mogen geen app store, downloadpagina of officiële winkelweergave openen zonder gepaste gebruikersinteractie.
8) Advertenties mogen de gebruiker niet naar buiten de app leiden zonder gepaste gebruikersinteractie.
9) Advertenties mogen geen inhoud downloaden of apps installeren zonder gepaste gebruikersinteractie.
10) Advertenties mogen geen systeem resources gebruiken in een dusdanige mate dat dit de prestaties van de app beïnvloedt.

Gebruikers

11) Gebruikers mogen niet worden gedwongen om advertenties te bekijken of erop te klikken.
12) Gebruikers mogen geen beloningen krijgen om advertenties te bekijken of erop te klikken.

Als je app-maker bent en wilt aangeven dat je met trots de principes van Het Dreadvertising Manifest toepast, gebruik dan deze badges vrij in je communicatie, bij voorkeur met een link naar deze pagina of naar je eigen pagina die linkt naar deze pagina.

 

Dreadvertising-badge-dark.png

Dreadvertising-badge-light.png

 

Bedankt,
Martin van Spanje
December 2021

 

 

Dreadvertising badge dark Dreadvertising badge light

 

Als je app-maker bent en wilt aangeven dat je met trots de principes van Het Dreadvertising Manifest toepast, gebruik dan deze badges vrij in je communicatie, bij voorkeur met een link naar deze pagina of naar je eigen pagina die linkt naar deze pagina.